Euromasterin ja Verdiksen yhteistyö alkoi ongelmasta

Nelisen vuotta sitten Euromaster etsi ratkaisua jätehuollon kustannusten ja laadun parempaan varmistamiseen. Palvelupisteitä oli useita kymmeniä aina Tammisaaresta Rovaniemelle saakka, ja jätehuolto oli hajautettu lukuisille paikallisille toimijoille. Joka paikkakunnalla oli omat sopimukset, eivätkä kustannukset pysyneet tämän takia ajan tasalla.

”Päädyimme Verdikseen, koska heidän hintansa, laatunsa ja kattavuutensa olivat kohdallaan. Asiakkuuden käynnistyttyä aloimme varsin nopeasti nähdä jätehuollon kustannuskehityksen sekä palvelun tasaisen laadun. Verdiksen kanssa yhteistyö tuntui mukavalta, sillä he käyttävät omien työntekijöiden lisänä tarkoin valittuja alihankkijoita. Me saimme vaikuttaa näihin alihankkijoihin ja jatkoimme osin tuttujen tekijöiden kanssa”, Euromasterin talous- ja hallintojohtaja Toni Lindfors muistelee.

Euromasterilla on Suomessa yli 80 palvelupistettä ja partner-liikettä. Siksi näinkin ison mittakaavan jätehuollon kumppanin vaihto oli vaativa. Verdis hoitaa jätehuollon noin 50 Euromasterin pisteessä.

”Vaikka yhteistyön alussa olikin pientä kankeutta, asiat saatiin hyvin nopeasti raiteilleen Verdiksen yhteyshenkilön reippaalla otteella.”

Verdiksen aluemyyntipäällikkö Pasi Gerdt miettii konkreettisia ratkaisuja Euromasterin jätehuollon kehittämiseksi. Euromasterin talous- ja hallintojohtaja Toni Lindfors pitää yhteistyötä Verdiksen kanssa mutkattomana.

Asiakkaan luottamus syvenee vain tekemällä töitä

Myös Verdiksenn yhteyshenkilö, aluemyyntipäällikkö Pasi Gerdt kiittelee kumppanuuden sujuvuutta. Palvelujen siirto vanhoilta vastuukumppaneilta Verdikselle on Gerdtin mukaan tuttua touhua ja sujuu aina tietyissä raameissa.

”Asiakkaan luottamus syvenee vain tekemällä töitä ja siksi meille on hyvin tärkeää asiakkaan jätehuollon kehittäminen kokonaisuutena. Esimerkiksi kuljettajat voivat ilmoittaa tarvittavista muutoksista keräysvälineisiin omalla ajoneuvopäätteellään. Näin vaikka rikkinäinen keräysväline voidaan korvata ketterästi uudella”, Gerdt sanoo.

Molemmat osapuolet ovat sitä mieltä, että selkeä yhden luukun palveluperiaate toimii vankkana yhteistyön pohjana. Päivittäisen työn lisäksi tilannekuvan varmistavat neljännesvuosittain pidettävät ohjausryhmän tapaamiset.

”Aina ennen kokouksia keräämme konkreettiset palautteet, käymme ne läpi ja sovimme jatkon toimenpiteistä. Koen, että olemme Euromasterin kanssa sillä luottamuksen tasolla, johon olemme alusta alkaen pyrkineetkin. Olemme esimerkiksi optimoineet keräysvälineitä, selkeyttäneet toimintatapoja ja harventaneet toimipisteiden keräyskertoja”, Pasi Gerdt kertoo.

Laatua myös viivan alle

Euromasterin talous- ja hallintojohtaja Lindfors korostaa kaikessa vihreiden arvojen tärkeyttä ja siksi myös jätehuoltoa kehitetään jatkuvasti. Luonnollisesti ympäristösertifikaatit määrittelevät kierrätyksen tason, ja yrityksen laatujärjestelmiin on kirjattu vaateet kiertotalouden toteuttamisesta. Verdiksen ja Euromasterin kumppanuuden avulla on löydetty useita keinoja kierrätyksen järkevöittämiseen. Säästöäkin on syntynyt – 15–20 prosenttia aikaisempaan tilanteeseen verrattuna.

Lue lisää Euromasterista